تبلیغات
آزمون بندگی - توسعه جدید مسجد نبوى
ذکر امروز
بخش ویژه
معرفی کتاب

مجموعه اثر حاضر در هشت بخش به موضوعاتی نظیر دعوت نجرانیان به اسلام، کنفرانس در کلیسای اعظم نجران، مناظره علمای نجران درباره پیامبر(ص)، بررسی کتب آسمانی درباره پیامبر(ص)، سفر نجرانیان به مدینه، مناظره پیامبر(ص) با نجرانیان، مراسم مباهله و ندامت نجرانیان از مباهله می‌پردازد...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
                 
  • جشنواره ملی فرهنگی هنری مباهله
    موسسه غدیر شناسی با مشارکت دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی جشنواره فرهنگی هنری مباهله را در رشته های نقاشی، پویانمایی، وبلاگ نویسی، داستان کوتاه، مقاله پژوهشی، خوشنویسی، فیلم کوتاه، طراحی و تصویرگری برگزار می کند. ...

    ادامه مطلب ...
  • دستاوردهای مباهله
    جریان مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود; چرا که در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و منزلت اهل بیت آن ...

    ادامه مطلب ...
  • آیا مباهله یک حکم عمومى است ؟
    .شکى نیست که آیه فوق یک دستور کلى براى دعوت به مباهله به مسلمانان نمیدهد بلکه روى سخن در آن تنها به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم) است ، ولى این موضوع مانع از آن نخواهد بود..

    ادامه مطلب ...
  • مباهله، سند عظمت اهل بیت
    هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود،گفت: «اگر محمد بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد. ...

    ادامه مطلب ...
توسعه جدید مسجد نبوى
كوشش در مسجدسازى به شمارى از متون دینى، از جمله بخشى از آیات قرآنىو احادیث نبوى برمى گردد. فضیلت مسجد در حدیث شریف پیامبر چنین آمده است:«هركس براى رضاى خداوند مسجدى برپا سازد، خداوند برایش خانه اى در بهشت،به همان سان خواهد ساخت.» و فرموده است: «روزى كه جز سایه سار الهى سایه اىنباشد، خداوند هفت تن را در زیر سایه خود گرد آورَد... و مردى كه دلش آویخته مسجد باشد».

پس از گسترش دولت اسلامى و فراخ شدن قلمرو جهان اسلام، مسلمانان در هرجاكه شهرى برپا مى كردند، نخست در ساختن مساجد و پرستشگاه هاى خود سخت مى كوشیدند و بدین سان معمارى مسجد، چونان میراثى گرانبار، همپاى رشد فزاینده و نفوذ گسترده تمدّن اسلامى، پاى گرفت و نهادینه شد. برخى از نخستین نشانه هاى آن هنوز هم برپاست; جامع اموى در دمشق، جامع قرطبه در اسپانیا و قبّة الصخره در قدس از این شمار است.
 
مسجد، كانون توسعه مدنى
شكل گیرى اندیشه توسعه حرم نبوى، هماهنگ با محیط شهرى پیرامون آن، نشانى
است از جایگاه قلبوار مسجد و اهمّیت طبیعى و تاریخى آن; امرى كه مسجد را مركزیّتى ویژه بخشیده و آن را با بافت مدنى شهر همساز كرده است. تأسیسات عمومى و تجارى شهر، نخست بر اساس اهمّیت آنها و پیوندشان با مسجد و سپس بر پایه مناسبات میان خود، در پیرامون مسجد گسترده اند. روان بودن حركت دوسویه میان مسجد و خیابان هاى اطراف، ضرورتى است كه برپایه حفظ آسایش و آرامش مردم و توجّه به آثار این آمد و شد بر محیط پیرامون، شكل گرفته است.در این طرح، فضاى گسترده اطراف، كه به سان كمربندى گرداگرد مسجد پیچیده است، كاربرد فضاى میانجى را دارد و در هنگام ازدحام جمعیّت از آن براى برپایى نماز هم بهره گیرى مى شود. استفاده بهینه از فضاها و خیابانهاى اطراف ساختمان حرم مطهر، یكى از اهداف بنیادین توسعه است كه مسجد را كانون توسعه مدنى و محور طبیعى و معنوى آن مى سازد.

طرح معمارى و عناصر اصلى توسعه جدید
توسعه جدید كه ساختمان مسجد قدیم را از سه سمت: شمال، شرق و غرب در برگرفته و با فضاهاى پیرامون خود در راستاى چندین خیابان گسترده است، اینك مركز اصلى شهر به شمار مى رود. محور اصلى ساختمان، ورودى اصلى مسجد، یعنى باب ملك فهد بن عبدالعزیز است. این در به خیابان ملك فهد گشوده مى شود. درهاى دیگر در خیابان هاى ابوذر، سلام و عمر بن خطّاب است كه به گونه اى مستقیم میان بناى مسجد و خیابانهاى اطراف را پیوند  مى دهد.به منظور پرهیز از آمیزش فضاى روحانى مسجد با سر و صداى برخاسته از تأسیسات رفاهى از یك سو و جلوه دادن فرّ و شكوه مسجد در میان بافت مدنى شهر و آسیب ندیدن نماى آن از درآمیختن با ساختمان هاى گوناگون اطراف، از سوى دیگر، همه تأسیسات خدماتى و رفاهى در ساختمانى به فاصله هفت كیلومتر از مسجد گرد آمده و با یك زیرگذر كه براى آسایش رهگذران در مسیرهاى مسجد و روان بودن آمد و شد نمازگزاران فراهم آمده، به حرم ارتباط یافته است.

توسعه جدید كه همه جاى آن براى نماز است، در طبقه همكف قرار دارد و بخش هاى شرقى و غربى آن همانند است. بخش میانى كه دو بخش جانبى را به هم پیوند مى دهد، در راستاى ساختمان قدیم شكل گرفته است. فضاى نماز در همه جا، بجز صحن هاى روبازى كه سقف متحرّك دارند، پوشیده است.در همه سقف هاى مسجد، ابعاد 6×6 یا 18×18 متر رعایت شده است. ستون هایى كه بار سقف بر آنهاست، هریك دوازده متر بلندى دارد. طبقه همكف و فضاى اصلى، همه جا داراى 14 متر ارتفاع است كه خط افق ساختمان مسجد را ترسیم مى كند.ضرورت پیوند یكنواخت میان ساختمان قدیم و جدید موجب شد كه نوسازى هایى در مسجد قدیم صورت گیرد; از جمله مى توان به پوشاندن صحن روباز میان دو ساختمان با دوازده سایه بان برقى به شكل گنبدهاى قدیم اشاره كرد. همین طرح 18×18 مترى در دو فضاى روباز با ابعاد  32×64 متر نیز اجرا شده است.

فضاهاى داخلى
طبقه همكف 27 فضاى روباز با 27 گنبد متحرّك كشویى دارد. ابعاد هریك از این فضاها 18×18 متر است و به گونه اى مناسب در اطراف طرح گسترده است.این فضاها هوا و نور طبیعى را به بخش هاى مختلف مسجد مى رسانند و حسّ پیوند با آسمان را در نمازگزاران زنده مى كنند و این فرصت را براى آنان فراهم مى سازند كه با چشمانى گشوده به آسمان، خداى خود را بخوانند.

مناره ها
افزون بر چهار مناره اصلى، اینك شش مناره در مسجد فراز آمده است. گلدسته هاى جدید هریك 104 متر ارتفاع دارند و بر فراز هریك هلالى مى درخشد.

چهار مناره از مناره هاى جدید، چهارگوشه توسعه جدید را نشان مى دهند و دو مناره دیگر، بر محور اصلى نماى شمالى و در دو سوى بزرگترین ورودى، یعنى باب ملك فهد بنا شده اند.

طبقه زیرین
در این طبقه كه برابر مساحت طبقه همكف است، شمارى از تأسیسات قرار دارد. ارتفاع این طبقه چهار متر است و پایه هاى اصلى بنا كه در ژرفاى بیست مترى كف زمین واقع است، از میان آن مى گذرد. گذرگاهى كه از زیر خیابان ها عبور مى كند و سرانجام به ساختمان مخصوص خدمات كه تأسیسات برق و تهویه و تأمین آب سرد در آن است، مى رسد، با همین طبقه ارتباط دارد. دو گذرگاه شیب دار، راه ورود به زیرزمین است. به علاوه، شش پلكان از بیرون مسجد و یك پلكان از داخل به طبقه زیرزمین راه مى برد.

بام مسجد
سراسر فضاى بام مسجد را براى نماز درنظر گرفته اند، به گونه اى كه گنجایش نودهزار پشت بام مسجد كه در توسعه جدید براى نماز در نظر گرفته شده است.نمازگزاررادارد. راه هاى ارتباطى نمازگزاران بامسجدمتعدّداست، امّابراى پیشگیرى از رودررویى باكسانى كه از درهاى اصلى خارج مى شوند یا آنان كه به طبقه زیرین مى روند، چند درِ خروجى در كنار ورودى هاى هفت گانه اصلى درنظر گرفته شده كه مخصوص نمازگزاران طبقه بالاست.پلكان ثابت و برقى كه جمعاً به سى چشمه مى رسد، مسیر رفت و برگشت نمازگزاران بین سطح و زیرزمین است. پشت بام را ایوانى مسقّف به عرض شش متر در برگرفته است. عدد شش، در همه جاى ساختمان مسجد كاربرد بسیار دارد.

شكل طرّاحى و عناصر آن
برنامه جدیدطرّاحى توسعه حرم شریف نبوى، برپایه الهام از سنّتهاى پایدار معمارى اسلامى شكل گرفته و بر آن است تا از یك سو نیازهاى بازسازى را برآورده سازد، و از سوى دیگر، فنّ آورى نوین را براى اجراى بهترین نقشه هاى مورد نظر به كار گیرد; به عنوان مثال، طرّاحى چادرهاى صحن مسجد با همین نگرش انجام گرفته، به گونه اى كه توانسته است میان اندیشه سنّتىِ استفاده از پارچه هاى نازك براى پوشش سقف و حفظ روشنایى مسجد حتّى در صورت باز بودن چادرها، ایجاد ارتباط كند. دو صحن روبازى كه در توسعه اول سعودى به مسجد افزوده شد، نیاز به اجراى برنامه اى داشت كه هم به جریان هوا آسیبى وارد نسازد و هم با شبستان هاى پیرامون صحن كه بخشى از آن، ساختمان قدیم مسجد است، همساز باشد; از این رو، بحث به كارگیرى چادرهاى تاشو به میان آمد، كه اینك در جهان بى همتاست.

ویژگى چادرها
دوازده دستگاه از چادرهاى یادشده در دو صحن مسجد برپا شده است; در هر صحن شش چادر. چادرها در حالت گشوده چهارده متر ارتفاع دارند كه با بلنداى دیوار مسجد برابر است و با ابعاد صحن هاى مسجد كاملا هماهنگ. در لابلاى هر چادر، رشته سیمهایى فلزّى و انعطاف پذیر تعبیه شده است. پایه هر چادر ستونى است پوشیده از مرمر سفید، با سیستمى خودكار كه چادرها را باز و بسته مى كند. هر چادر مساحتى به اندازه 17×18 متر را مى پوشاند، میان چادرها حدود 24 سانتیمتر فاصله است و هریك ده تن وزن دارد.چادرها در شرایط جوّى گوناگون باز و بسته مى شوند و بستن و گشودن آنها كمتر از نود ثانیه زمان مى خواهد. استفاده از این نوع پوشش به شكلى كاملا محسوس بر هواى داخلى مسجد و میزان انرژى مصرفى تأثیر مى گذارد.

در فصل تابستان، به هنگام روز، پوشش سفیدرنگ این چادرها گشوده مى شود تا تمام صحن مسجد را زیر سایه خود گیرد. این پوشش شبها جمع مى شود و هواى مطبوع شامگاهى نماى یكى از صحنهاى روباز داخلى با چادرى كه بر فراز آن گشوده شده است.جریان مى یابد. در فصل زمستان، روزهنگام چادرها بسته است تا خورشید بر صحن بتابد و فضاى آن را گرما بخشد و شامگاهان باز مى شود كه سرماى شدید به درون مسجد راه نیابد. باز و بسته بودن چادرها با موقعیت آفتاب، گرماى هوا، سرعت باد و موقعیت ابرها ارتباط تنگاتنگ دارد و این امر با دستگاه هاى پیشرفته كنترل مى شود. هنگامى كه گرماى هوا به 45 درجه سانتیگراد مى رسد، براى مطبوع نگه داشتن هواى داخلى مسجد، چادرها همواره باز مى ماند. دریچه هاى تهویه درست بالاى ستون چادرها قرار گرفته تا تمام فضاى مسجد به گونه اى یكنواخت خنك شود. هنگام ریزش باران كه چادرها گشوده است، آب از روى چادرها به داخل پایه هر چادر مى ریزد و از آنجا به شبكه پساب زیرزمینى مسجد راه مى یابد.

در بالاى ستونِ هر یك از چادرها، از چهار طرف نورافكن هایى یكسان با دیگر ستون هاى مسجد نصب شده است، تا در شب روشنایى مسجد را فراهم سازد. نماى پایه چادرها در هنگام بسته بودن، بازتابى از شكل گلدسته هاى مسجد است.این چادرهاى تاشو،افزون برهمه این دقّتوهدفمندى،ازسادگىوزیبایى خاصّى برخوردارند.

گنبدهاى متحرّك
این گنبدها كاملا هماهنگ با نقشه 27 صحن توسعه جدید طرّاحى شده است و كاربرد آن، پوشش دادن به صحن ها در حالات مختلف جوّى و تنظیم هواى داخل مسجد است. در تابستان، با تابش نخستین پرتو خورشید، گنبدها به آرامى حركت مى كنند و صحن مسجد را كاملا مى پوشانند و سایه اى دلنشین فراهم مى سازند و دستگاه هاى تهویه را در اجراى وظیفه خود یارى مى دهند و با فرا رسیدن شب، گنبدها به جاى خود برمى گردند و سقف را براى خارج شدن فضاى گرم داخل به سوى آسمان سرد شب مى گشایند. این بستن و گشودن در زمستان، برعكس انجام مى شود; یعنى به هنگام روز براى گرماى مسجد از خورشید بهره مى گیرند و شامگاهان با پوشاندن سقف ها از نفوذ سرما جلوگیرى مى كنند.

طرّاحى این گنبدها به گونه اى انجام گرفته است كه با طرّاحى دیگر بخش هاى توسعه جدید و ساختمان قدیم همنواخت باشد; از این رو، گنبدهایى هماهنگ با گنبد سبز مسجد و البته كوتاهتر از آن، طرّاحى شده است. قطر انحناى هر گنبد 02/8 متر است و در طرّاحى آن از نرم افزار كامپیوترى سه بعدى آوتوكد (AutoCAD) كه با معادلات پیچیده ریاضى، عناصر و ابعاد داخلى و خارجى بنا را تعیین مى كند، بهره گیرى شده است. استفاده از این برنامه، در اجرا، موجب پدید آمدن سازه هایى كاملا سنجیده شده است.هر گنبد از داخل و خارج پوششى آراسته دارد و در عین استحكام از وزنى اندك برخوردار است. پوشش درونى گنبد چوب آمیخته به نوعى چسب است و نماى بیرون آن از چوب خالص. بر فراز هر گنبد، هلالى برنزى مى درخشد كه با طلاى 23 قیراط روكش شده است. ریل هایى كه گنبدها به صورت كشویى روى آنها حركت مى كنند، لبه هایى از سنگ مصنوعى محلّى دارد تا با نماى ایوان هاى پیرامون مسجد هماهنگ باشد.

پوشش مناره ها
مناره از آغاز یكى از نشانه هاى اصلى هر مسجد بوده، وبه سان عنصرى بنیادین در مسجدسازى به شمار مى رفته است. در توسعه جدید مسجد نبوى نیز، با بهره گیرى از این عنصر، شش مناره جدید به بلنداى 104 متر برپا شده و چونان نمادى زیبا براى مسجد درآمده  است.

رزیزه پوشیده شده و بالاتر از آن قطعات گرانیت محلّى با نام بكرى است كه رنگى سوخته دارد. بخش هاى بالایى آن از گرانیت صنعتى است و بالاى هر مناره، هلالى از جنس مس و آراسته به آب طلا، با پنج متر ارتفاع جلوه مى كند.

ستون ها، رواق ها، طاق ها
در بخش توسعه یافته مسجد، 2104 ستون برپاست. برفراز ستون ها، طاق هایى قرار دارد كه فضاى نماز را مى پوشاند. همه ستون ها باسنگ مرمر ایتالیایى سفید نماسازى شده است. سر ستون ها از مس صیقل یافته اعلاست كه با یك هشت ضلعى به ستون ارتباط مى یابد. سر ستون ها از چهار طرف با نگاره هایى از گل و بوته آرایش یافته و بلندگوها به گونه اى نادیدنى در میان آن نصب شده است. بالاتر از آن مستطیلى سنگى است كه در هر طرف آن سه ستاره دیده مى شود.یكى از شبستانهاى جانبى كه پوشش مرمرین دیوارها و نقشه هاى ساده ستاره هشت پر در پایه هاى دیوار را نشان مى دهد. دیوار، نقش و نگارها، طاقها و سقفها در عكس دید مى شود. در این نقطه كه دقیقاً پایه طاق هاست نورافكن هایى با قاب مسى نصب شده و گرداگرد آن آیه شریفه اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَالأرْضِ نقش بسته است.

هر ستون، پایه چهار طاق است كه رواق ها و سقف ها را شكل مى بخشد. طاق ها با قطعاتى از سنگ گرانیت صنعتى پوشیده شده و پیرامون آن به رنگ هاى آبى، خاكسترى و سفید است.در نقطه پیوند میان طاق و سقف، تصاویرى از گل و بوته نمایان مى باشد. قطر هر ستون در طبقه همكف 64 سانتیمتر است و ارتفاع آن 13 متر است.گستردگى توسعه جدید موجب شده كه در این بخش، ستون ها با فاصله هجده متر از یكدیگر نصب شود، در حالى كه این فاصله در بخش هاى قدیمى مسجد شش متر است. سقف شبستان ها كه طاق ها را به هم پیوند مى دهد، به نه مربّع تقسیم شده كه با پوششى از سنگ صنعتى و با استفاده از تصویر ستاره هشت پر به صورتى یكنواخت آرایش یافته است. افزون بر ستون هاى داخل مسجد، ایوان مسقّفِ چهار سوى بام مسجد نیز، ستون هایى استوانه اى شكل دارد.

پنجره ها و سَردرها
بناى جدید در نماى بیرونى خود، تعدادى پنجره با ابعاد 9/1×2/4 متر دارد. بیشتر این پنجره ها از دو لنگه نورگیر تشكیل شده و از بیرون حفاظ مسى مشبّكى بانقش و نگار هندسى آن را پوشانده است. هر پنجره یك تورى ثابت دارد. شمارى از پنجره ها سه لنگه است و تنها لنگه میانى كه به شكل ستاره هشت پراست، بازوبسته مى شود. پنجره ها همه از چوب ساج است.در قسمت بالاى نماى خارجى پنجره هاى دو لنگه، سنگ هایى سه گوشه به رنگ آبى مزیّن به نقوش گل و بوته و مثلث هایى سفید و خاكسترى نصب شده است.در بالاى پنجره ها سردرهاى سنگى نگارینى قرار دارد كه در لابه لاى آن روزنه هایى باشیشه هاى رنگى گشوده شده است. بین پنجره و سردر، كتیبه اى است كه بر آن جمله هاى «لا اله الاّ الله» و «محمّد رسول الله» هویداست.
 
ورودى ها و درها
در پیرامون مسجد هفت ورودى بزرگ وجود دارد كه هریك را ستون ها و سردرهایى است. این درها در سمت شمال، شرق و غرب تعبیه شده و هریك ورودى و خروجى در یكى از ورودیهاى اصلى و ستونهاى دوقلو كه سردر و سقف بر آنها تكیه دارد. آرایش میان درها با جمله «محمّد رسول الله» و كتبیه زیرطاق نما با آیه «ادخلوها بسلام آمنین» نمایان است.

طول و عرض درها 3×6 متر است. باب ملك فهد مهم ترین ورودى و مدخل رسمى و اصلى مسجد است كه دو مناره در دو طرف آن قرار دارد. همه درها از جنس چوب ساج، با قطر پانزده سانتیمتر است و از بیرون روكشى از مس دارد. در وسط هر در، دایره بزرگى است كه نام محمّد(صلى الله علیه وآله) بر آن نقش بسته و در دایره كوچكترى كه درون آن است، رسول الله نوشته شده است.از آنجا كه هر لنگه ازدرهاى مسجد، 5/1 تن وزن دارد، زیر هریك از درها چرخهایى نصب شده تا باز و بسته كردن درها با سهولت بیشترى انجام گیرد. درهایى دیگر به همین شكل در شرق و غرب و قبله مسجد ساخته شده است. در جهت شمالى و در طرفین باب ملك فهد دو درِ دیگر با همان ابعاد وجود دارد.

سردراصلى، لوحى ازسنگ صنعتى است. زیر آن نورگیرى مشبّك و پایین تر از آن كتیبه اى با این آیه است:
اُدخُلُوها بِسَلام آمِنینَ.

سرسراى ورودى با مرمرهایى چیده شده به شكل هاى اسلامى و از جمله ستاره هشت پر، سنگ فرش شده است. بخش میانى این سنگ فرش رنگ و شكلى برجسته دارد.افزون بر درهاى یاد شده و بجز درهاى قسمت زیرزمین، دوازده ورودى با درهاى چوبى در بخش پلكان برقى تعبیه شده است كه ابعادى كوچكتر، یعنى دقیقاً 9/1×2/2 متر دارند; بنابراین، مجموع درهاى طبقه همكف به ترتیب زیر است:

هفت ورودى بزرگ، هر كدام با پنج در به ابعاد 6×3 متر.
چهارده در جانبى با همان اندازه.
دو ورودى از پشت ساختمان، هركدام با سه در، با همان ابعاد.
دو در ورودى و خروجى.
دو در ورودى، ورودى بـاب الرحمـه (با دو در)، ورودى باب النساء  (با دو در).
ودوازده در دولنگه كوچك كه به شش پلّه برقى و پلكان سنگىِ درهاى چهارده گانه یادشده منتهى مى شود.
در طبقه زیرزمین دو ورودى شیبدار خارجى و شش پلكان به خارج و یك پلكان به داخل مسجد وجود دارد.

دیوارها، سقف ها، سنگفرش ها
همه سقف ها از گرانیت صنعتى است. شكل غالب در همه سقفها مربّع است; كوچك و بزرگ، ضلع مربّعهاى بزرگ، هجده متر و ضلع مربّع هاى كوچك شش متر است.سنگ هاى به كار رفته در سقف با لوح هاى چوبى به شكل بوته گیاهان و اشكال هندسى آمیخته شده است. تصاویر گل و بوته اطراف سقف ها تا طاق نماهـا نیز ادامه یافته و تركیبـى هماهنـگ را به وجود آورده اسـت. این شكلها روى هم رفته، ستاره هایى هشـت گوشه را بر فراز رواق هـا مى نمایاند.دیوارهاى بیرونى، به طور كلّى با گرانیت طبیعى پوشیده شده و اندكى گرانیت صنعتى در نماسـازى آن به كار رفته اسـت. دیوارهـا ازاره اى مرمرى دارد.

براى زیباسازى نماى ساختمان از آجر سبزرنگ (آجر مغربى و عربى) با روكش طلا در بالاى ورودى ها استفاده شده است. در چارچوب ها نیز كاشى هاى طلاكارى شده به چشم مى خورد. دیوارها، تا ارتفاع سه متر پوششى از گرانیت محلّى (رزیزه) دارند و نماى قسمت هاى بالاتر، سنگ گرانیت بكرىِ سوخته است.بالاى ازاره مرمرى، قرنیزى قرار دارد كه با خط ثلث آیاتى از قرآن كریم را در طول 5/1 كیلومتر از دیوارهاى داخلى حرم نوشته است. این قرنیز در میان كمربندى مرمرى است و بالاتر از آن نمایى است با سنگ صنعتى به شكلهاى مختلف. نظر به اهمیّت ورودى هاى هفت گانه و ضرورت نمایان بودن آن، كف سرسراهاى ورودى به گونه اى ویژه با سنگ مرمر سفید و ستاره اى هشت پر در میان، پوشیده شده است. به كارگیرى سنگ مرمر (كراره) در مسجد به اندازه اى گسترده شده كه دیوارهاى پلكان را هم فرا گرفته تا با گستره كف مسجد هماهنگ باشد. استفاده از مرمرسفید براى احساس سرما و گرماى بیشتر، در فصول مختلف، و ایجاد محیطى شاد و آسوده در فضاى مسجد صورت گرفته است، امّا در زیرزمین براى هماهنگى بیشتر از پوشش سرامیك بهره گیرى شده است.

بخش هاى خارجى مسجد، همگى سنگ فرشى از گرانیت دارد.
 
نماى داخلى یكى از سرسراهاى ورودى و درهاى جانبى با سنگفرشهاى ویژه كه به شكل ستاره هشت پر و رنگ نمایان آرایش شده است.

سلمى دملوجى / رضا مروارید


درباره وبلاگ

زمین بر آسمان فخر می‏ فروخت که بر پشت او گام می ‏نهید و آسمان از دیدن آن همه شکوه و وقار، به وجد آمده بود. باد، عظمت ایمانتان را در گوش هزار سرو آزاد نجوا کرد و یک دشت شقایق، شیفته پاکی نگاهتان شد. (لَوْلاک لَما خَلَقتُ الْاَفْلاک).

امکانات وبلاگ

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره مباهله