تبلیغات
آزمون بندگی - نقش خانواده در مباهله
تاریخ : جمعه 29 تیر 1397 | 08:13 ق.ظ | نویسنده : مستور
در تربیت جامعه اصل و اساس خانواده است.اگر خانواده، یک خانواده اصیل و ریشه‌دار و دارای هویت و تربیت دینی باشد، آن خانواده به فرجام نیک می‌رسد و جامعه را نیز تربیت خواهد کرد، اما اگر خانواده، یک خانواده دور از معرفت دینی باشد و ناهنجاری‌ها به خانواده نفوذ کند آن خانواده یک خانواده بی‌ پایه بوده و برای جامعه به عنوان یک معضل اساسی به حساب خواهد آمد.

خداوند پس ازانتخاب پیامبر به رسالت؛ مركز آغاز تحول را از خانه پیامبر قرار مى ‏دهد وَأَنذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ «1»

و خویشان نزدیكت را [از عاقبت اعمال زشت‏] هشدار ده.

حضرت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله مأموریت یافت كه از خانواده‏اش شروع كند. برخى نزدیكان آن حضرت با دعوت ایشان مخالف بودند ولى رسول خدا صلى الله علیه و آله بدون رعایت پى ‏آمدهاى ناگوار، از دعوت آنان دست برنداشت. روشن است كه مخالفت نزدیكان اثر منفى در تبلیغ او دارد. چون مردم مى ‏گویند: اینان كه از نزدیكان او هستند او را بهتر از ما مى ‏شناسند.

اسـلام ، اهـل بـیـت پـیـغـمـبـر اكـرم (ص ) را بـه عـنـوان نـمـونـه اى كـامـل از خـانواده برتر معرفى و صلاحیت الگویى آن را براى جهانیان امضا كرده است . خـداونـد سـبـحـان ایـن خانواده را از هرگونه رجس و پلیدى مبرا دانسته است .آیه شریفه ((اِنَّمـا یـُریـدُ اللهُ لِیـُذهبَ عَنكُم الرّجسَ اهلَالبیتِ وَ یُطَهّركُم تَطهیرا)) (احزاب : 23، خطاب به همین خانواده است) .

آیـه مـبـاهـله (آل عـمـران :61) در بـاره اعـضاى این خانواده وارد شده و عظمت مقامات معنوى و عرفانى آنان را به نمایش ‍ گذاشته است . سوره انسان فضیلت هاى آنان را ستوده است و خلاصه جاى جاى قرآن از فضایل و ویژگی هاى آنان سخن گفته است.از جمله جایگاه خانواده وحى در پیشبرد رسالت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله حكایت مباهله‏  است كه بین رسول خدا صلى الله علیه و آله و نصاراى نجران اتفاق افتاده است در آنجا كه خداوند به پیامبر صلى الله علیه و آله مى ‏فرماید:5

فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ

بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت كنیم؛ سپس یكدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

پیامبر برای این جنگ مذهبی دست به دامن بهترین و مومن‌ترین یارانش نمی‌شود، یارانی كه ایمان و اعتقادشان مانند سلمان و ابوذر و شك‌ برانگیز نیست. پیامبر دست به دامن اركانی كامل و زیبا به نام خانواده می‌شود. مهمترین ركن مذهبی و اجتماعی از نظر اسلام.مباهله صرف رویداد نیست بلکه به رخ کشیدن باوری مهم و برجسته شدن یک عقیده است. یعنی این عقیده و اثبات آن آنقدر اتقان و استقامت دارد و قامتش محکم است که خداوند آیه نازل فرموده و به پیامبرش حکم اطاعت از این آیه می دهد.

در جریان مباهله می توان چنین برداشت کرد که دین با جریان مباهله حساسیت ویژه به عنصر خانواده نشان میدهد، جمع شدن یک خانواده پنج نفره در یک حادثه مهم نشانگر این است که اولا بیشتر اوقات پشتوانه اساسی یک حرکت مهم و سرنوشت ساز،خانواده بوده و این خانواده است که میتواند با حفظ اصالت و سلامت خود اصالت و سلامت جامعه اسلامی را حفظ کند و این مورد بنظرجزو زوایای پنهان این رخداد محسوب می شود.اگر بنابوده جریان بسیار مهمی اتفاق افتد که نسبت پیروزی و شکست طرفینش مثل نسبت صفر و صد است،بایست بر استوانه محکمی رقم بخورد،و آن نبود جز کانون خانواده ای متشکل از پیامبر و اهل بیتش و یک دلیل بر مقدس شمرده شدن کانون خانواده همین نقش آن است.هرچند خانواده در همه ممالک محترم است اما در جمع مسلمین مقدس است و تعصب درباره اش وجود دارد خانواده قوت دهنده است در امور مهم وبرگزیده شدن خانواده پیامبر و قبول این حکم از طرف پیامبر نشانگراعتقاد راسخ و ایمان پیامبر و تک تک اهل بیت (ع) است که قطعا برموضع حق هستند ، آنها همه در مورد حق بودنشان یقین داشتند، حتی آن دو طفلی که به سن بلوغ هم نرسیده بودند(امام حسن که ۷ ساله بودند و امام حسین ۶ ساله). حب ذات انسان مانع میگردد از شرکت دربرنامه ای که درصدی امکان اشتباه درآن وجود داشته باشد لذا آن خانواده ناصر اصلی پیامبر در مباهله بودند.

 یكی‌از عجایب این واقعه نقش پررنگ حضرت زهرا(س) می‌باشد. در آن زمان زن هیچ جایگاهی در جامعه نداشته است اما در اسلام ونزد پیامبر عظیم الشأن اسلام یك زن چنان جایگاهی پیدا می‌كند كه نه تنها مانند  مردان برای تبلیغ دین فعالیت می‌كند بلكه در عرصه ی سیاسی‌ دوشادوش مردانی چون محمد و علی‌ حضور پیدا می‌كند. پیامبر دخت گرامییشان را از میان تمام زنان مسلمان برگزیدند و ایشان را همراه خود برای مباهله برده بودند.

هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصم دیدسخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان واسقف اعظم نجران بود گفت:اگر محمد بر حق نمی بود چنین برمباهله جرئت نمی کرد. اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال برما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند. و به روایت دیگر گفت: »من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواستَ که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کرد پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.

گرد آوری وتنظیم : سجاد سحرخوان

پی نوشت :
(1)- شعراء (26): 214.
(2)احزاب 23
(3)تحریم 66.
(4)بحار الأنوار: 71/ 86، باب 2، حدیث 102؛ الكافى: 2/ 211، حدیث 1؛ المحاسن: 1/ 231، باب 18، حدیث 180.
(5)بحار الأنوار: 22/ 326، باب 10، حدیث 28؛ كشف الغمة: 1/ 389؛ المناقب، ابن شهر آشوب: 1/ 85.
(6)آل عمران (3): 61.
(7) بحار الأنوار: 21/ 11، باب 22، حدیث 5؛ الأمالى، شیخ طوسى: 307، حدیث 616.



طبقه بندی: مباهله،
برچسب ها: خانواده، مباهله، حضرت زهرا(س)، تربیت جامعه، پیامبر،