تبلیغات
آزمون بندگی - آخرین برگ برنده مؤمن
تاریخ : شنبه 6 مرداد 1397 | 02:05 ب.ظ | نویسنده : مستور
از آیه مباهله نتایج زیادی می توان گرفت. استمداد از غیب بعد از به كارگیری توانایی های عادی و ایستادگی در برابر دشمن از جمله پیام های آیه مباهله است. پیامبر اکرم(ص) پس از دعوت مسیحیان نجران به اسلام و نپذیرفتن این دعوت از سوی آنان از طرف مسیحیان دعوت به مباهله شد. در این موقع پیک وحى نازل گردید و آیه مباهله را آورد و پیامبر (ص) را مأمور ساخت تا با کسانى که با او به مجادله و محاجه برمى خیزند و زیر بار حق نمى روند، به مباهله برخیزد و طرفین از خداوند بخواهند که افراد دروغگو را از رحمت خود دور سازد.

«فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جائَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ».

(هرکس پس از روشن شدن جریان با تو مجادله بکند بگو بیایید فرزندان و زنان ونزدیکان خود را گرد آوریم و انابه کنیم و بنالیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم).

پیام های به دست آمده از آیه مباهله چیست؟
«مباهله» در اصل از ماده «بهل» (بر وزن اَهل) به معنای «رها كردن» و «قید و بند را از چیزی برداشتن» است و به همین جهت هنگامی كه حیوانی را به حال خود واگذارند و پستان آن را در كیسه قرار ندهند تا نوزادش بتواند به آزادی شیر بنوشد، به آن «باهل» می گویند و «ابتهال» در دعا به معنای تضرّع و واگذاری كار به خدا است و اگر گاهی آن را به معنای «هلاكت و لعن و دوری از خدا» گرفته اند نیز به خاطر این است كه رها كردن و واگذار نمودن بنده به حال خود، این نتایج را به همراه دارد. ۱

آیه مباهله، در سوره آل عمران، آیه ۶۱ آمده است. مفسران گفته اند: این آیه، درباره هیأت نجرانی و همراهان آنها نازل شده است كه پیامبر، آنها را به مباهله دعوت كرد. آنها تا فردای آن روز از حضرت مهلت خواستند و پس از مراجعه به شخصیتهای نجران، اسقف (روحانی بزرگشان) به آنها گفت: شما فردا به محمد نگاه كنید. اگر با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمده بود، از مباهله با او بترسید و اگر با یارانش آمد، با او مباهله كنید. فردای آن روز، پیامبر آمد؛ در حالی كه دست علی بن ابی طالب را گرفته و حسن و حسین(علیهم السلام) پیش روی او راه می رفتند و فاطمه(علیها السلام) پشت سرش بود.

نصاری نیز بیرون آمدند در حالی كه اسقف آنها پیشاپیش آنان قرار داشت. اسقف، درباره همراهان پیامبر سؤال كرد. به او گفتند: این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد اوست و این دو پسر، فرزندان دختر او از علی(ع هستند و آن بانوی جوان، دخترش فاطمه است كه عزیزترین مردم نزد او و نزدیكترین افراد به قلب اوست ... اسقف گفت: من مردی را می بینم كه در مباهله با كمال جرأت اقدام می كند و گمان می كنم راستگو باشد كه در این صورت، به خدا، یك سال بر ما نخواهد گذشت؛ درحالی كه در تمام دنیا، یك نصرانی وجود نداشته باشد كه آب بنوشد، و عرض كرد: ای ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمی كنیم؛ بلكه مصالحه می نماییم و پیامبر(صلی الله علیه وآله) با آنها مصالحه كرد. ۲

برخی از پیام های آیه یاد شده عبارتند از:

۱. استمداد از غیب بعد از به كارگیری توانایی های عادی است.

۲. فرزند دختری، همچون فرزند پسری و فرزند خود انسان است. "أبنائنا" (امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)).

۳. زن و مرد دوشادوش هم و در كنار یكدیگر مطرح هستند.

۴. برای ایمان و هدف، پیامبر و افراد مؤمن حاضرند حتی نزدیك ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهند.

۵. در دعا آن چه مهم است انگیزه ها و شخصیتهاست نه تعداد افراد.

۶. حضرت علی(ع) جان پیامبر اكرم(ص) است.

۷. در مجالس دعا كودكان را نیز باید با خود برد و حضور آن ها در استجابت دعا تأثیر دارد.

۸. كسی كه در برابر منطق و استدلال و معجزه تسلیم نمی شود، باید او را تهدید به نابودی كرد.

۹. آخرین برگ برنده شخص مؤمن دعاست.

۱۰. اگر در مقابل دشمن محكم بایستیم، دشمن عقب نشینی می كند.

۱۱. قوام و اساس دین پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت او (علیهم السلام) هستند. ۳

پی نوشت ها:
۱. ر. ك: تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۳۷ ـ ۴۳۸ / مفردات راغب، واژه "بهل".

۲. برگرفته از تفسیر نمونه، آیت الله مكارم شیرازی و جمعی از دانشمندان، ج ۲، ص ۵۷۸ و ۵۷۹، دارالكتب الاسلامیه.
۳. ر. ك: تفسیر المیزان، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، ج ۳، ص ۲۴۳، دارالكتب الاسلامیة، تهران؛ تفسیر نور، محسن قرائتی، ج ۲، ص ۸۴، مؤسسه در راه حق، قم.
منبع : انتظار نوجوان ش 48



طبقه بندی: مباهله،
برچسب ها: پیامبر اکرم(ص)، مباهله، هلاکت، مومن، برنده، دعا، تفسیر،